Högskolan Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu Högskolan Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu

Högskolan Halmstad

Door: naomilevels

Blijf op de hoogte en volg Naomi

10 Februari 2011 | Zweden, Halmstad

Hoi,

Er is de laatste tijd niet veel bijzonders gebeurd om erover schrijven. Ik gebruik dit verslag om uit te leggen wat ik hier nou allemaal op school doe :D. Als eerste doe ik Toegepaste Psychologie (TP) op de Fontys in Eindhoven en ik zit in mijn derde jaar. Waarschijnlijk weet iedereen dit al die mij kent. Op mijn opleiding moet je twee minoren doen. Een minor is een vak die je naast je 'major (=TP)' doet en 30 ECTS waard is. Voorbeelden van minoren zijn Health and lifestyle, Specialiseren in kinderen (heb ik vorig jaar gedaan en dit jaar afgerond), recht of taal&cultuur. Je kan ook een buitenlandminor kiezen, wat ik dus heb gedaan. Je doet je minor dan gewoon in het buitenland (in het Engels natuurlijk). Ik volg het programma 'Sport Science', oftewel kan je ook zeggen dat ik Sportpsychologie doe. Het programma heeft drie vakken: 1. Children and Youth development through sport: an international perspective in theory and practice (15 ects) 2. Career Development and Transitions in Sport: an international...(7,5 ects) 3. Sport Injury and Rehabilation:...(7,5 ects) Allemaal erg interessant dus! Ik doe nu dus kinderen en sport, wat voor mij al een hele mooi combinatie is :). Career development begint op 30 maart en de laatste vak begint op 4 mei en eindigt ergens eind mei/begin juni. Nu bij Kinderen en Sport hebben we 5 lessen verspreid over 10 weken. Dit betekent dus dat we 1 keer in de 2 weken les hebben. Heel weinig dus, maar toch heb je wel veel huiswerk. Om dit vak te halen moet je in totaal vier verslagen (allemaal in groepsverband) inleveren. De eerste hadden we gister ingeleverd en voor de volgende les over twee weken moeten we weer de volgende inleveren en weer twee weken later de derde en bij de laatste les de vierde. Je moet ook iedere les een presentatie van 20 minuten over je verslag geven. Voor gisteren hadden we over Kinderen en Sport in verschillende landen moeten schrijven. Ik zat in een groepje met Madeleine en Rickard uit Zweden en Mariana (uit Tsjechie). We hadden geschreven over Brazilie, Tsjechie, Nederland, Japan, Nieuw Zeeland, Zweden en Verenigde Staten. Je moest ze ook vergelijken en schrijven hoe het in de toekomst eruitziet. Ik denk dat we het goed gedaan hebben en dat de presentatie goed ging. We wilden allemaal als eerste presenteren zodat we daarna konden rusten, gelukkig waren we groep 1 en mochten we als eerste. Alles is dus goed gegaan. Nu zit ik in groep 3 met Job en twee uit Zweden. We moeten nu gaan schrijven over de sociale omgeving van het kind in sport. Dus de ouders en coaches enz. Ik ben benieuwd hoe deze samenwerking verloopt.
Owja, naast Sport Science (omdat we toch zo weinig les hebben) ben ik ook maar 'Swedish Language' en 'Scandinavian Culture' gaan doen. Ik ben er gewoon bij gaan zitten en ik mocht het ook volgen van de leraren (ik was niet de enigste die niet geregistreerd was). Nu sta ik wel in de lijst van Zweedse les en kan ik volgens mij zelfs nog die 7,5 punten halen. Bij scandinavian culture blijf ik er gewoon voor spek en bonen in de klas zitten en luisteren naar de lerares. Zweedse les is tot begin mei ongeveer en Culture is tot half maart. Verder naast deze twee vakken doe ik nog een gratis cursus Zweeds bij de Halmstad Missionaries. Dit staat dus los van de hogeschool. Drie jongens uit de VS geven vrijwillig deze lessen (2x per week). Vanaf nu zijn er ongeveer nog 6 a 7 lessen over.

Samenvattend: Ik doe nu dus 'Children and Youth Development Through Sports', 'Swedish Language', 'Scandinavian Culture' en een cursus Zweeds.

xx Naomi

• 10 Februari 2011 - 15:15

Angelique:

Heb je nog tijd om te slapen???

• 11 Februari 2011 - 21:21

Jeroen En Mariëlle:

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in Zweden. Zo te zien aan de foto's blijft het daar wel koud! Hier valt het allemaal al wel weer mee met het weer. Het lijkt er zelfs op dat de lente al snel in zicht is.
    Als we het goed begrijpen ga jij tijdens ons volgende familie-etenje een potje Zweeds babbelen. haha. We zijn benieuwd!

Veel plezier nog daar in Zweden!

liefs Mariëlle en Jeroen

• 15 Februari 2011 - 08:49

Naomi:

@Angelique: Ik heb genoeg tijd om te slapen!!! Daar zorg ik wel voor hihi.
    @Jeroen&Mariëlle: Jag talar Svenska, darför att jag bor i Sverige. Ik spreek Zweeds, omdat ik in Zweden woon. En ik ken nog een paar random Zweedse zinnetjes en woordjes en een beetje grammatica.

• 17 Februari 2011 - 17:21

Toiny:

Hoi Naomi,heel leuk om te lezen wat je allemaal doet in Zweden .Zo kun je mooi ervaring opdoen in het buitenland.Hartstikke fijn, dat pakken ze je niet meer af.Met mij gaat het gelukkig ook weer de goede kant op.Ik kan alweer volop van de lente genieten en heb ook al lekker in de tuin gewerkt.Volgens mij is de lente dit jaar 1 maand vroeger .Zo voelt het voor mij.Veel liefs Toiny

• 20 Februari 2011 - 13:19

Corry:

Leuk om je te zien

• 21 Februari 2011 - 10:25

Papa:

Hoi Naomi, lekker geschaatst! Ik vind je foto in de sneeuw een heel mooie. Zoveel energie straal je uit dat de sneeuw er van smelt.

liefs papa.

• 26 Februari 2011 - 21:07

Annelies:

Hoi Naomi,

Heb net je laaste verslag gelezen en de foto's bekeken. Zo te lezen heb je het reuze naar je zin daar. Leuk dat je al zo'n vriendenkring opgebouwd hebt. Halmstad lijkt mij een mooie plaats. Is het een soort vestingstad?
    Hopelijk kunnen wij binnen niet al te lange tijd het met eigen ogen bekijken. Moet het eerst wel een beetje warmer zijn! Groetjes Martin & Annelies.