LAPLAND!! - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu LAPLAND!! - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu

LAPLAND!!

Door: naomilevels

Blijf op de hoogte en volg Naomi

07 April 2011 | Zweden, Halmstad

Hoi hoi,

Hier het langverwachte verslag van Lapland:

DAG 1 (28-03)
In de ochtend had ik nog gehoopt dat ik mijn eigen laptop of de oude van mijn moeder eindelijk kon ophalen, maar zonder succes. In de middag vertrok onze trein om 14.23u. Na anderhalf uur komen we in Göteborg aan en daar hadden we anderhalf uur de tijd om over te stappen op de nachttrein naar Boden. In die tijd heb ik lekker in het zonnetje Mc Donald's gegeten. In de nachttrein kwamen we achter dat een slaapplek goedkoper was dan een zitplek. Ik had een zitplek, want waarschijnlijk waren alle slaapplekken al vol en we hadden niet gezien dat we voor een slaapplek konden kiezen. Maar goed, rond half 11 maar een comfortabele slaaphouding aangenomen over twee stoelen en proberen te slapen (wat dus niet echt lukte). Om de paar uur werd ik wel wakker en ging ik dan maar op mijn andere zijde liggen.

DAG 2 (29-03)
In de vroege ochtend rond half 7 zag ik (weer) de eerste sneeuw. We kwamen later aan in Boden, maar we hoefden hierdoor minder lang op de trein naar Kiruna (eindbestemming) wachten (ong 10 min). Het weer was in Kiruna nog steeds goed, maar het weer was eigenlijk de hele week goed (behalve vanaf Stockholm op de terugreis). Dus dat was al echt fantastisch. Eenmaal in Kiruna aangekomen, werden we opgewacht door onze gids Thomas. Aardige jongen. Thomas leidde ons naar de hostel. Ik zat samen in de kamer met Christine (uit Oostenrijk, met haar trok heel erg veel op deze reis. We konden goed met elkaar opschieten, ook al is zij bijna 10 jaar ouder dan ik) en Ken en Chris uit Duitsland. Ik kon dus goed mijn Duits oefenen haha. We gingen meteen weer verder na een uur, want we gingen snowmobiel en hondensleden doen! We werden opgepikt door een busje en het lag ongeveer een kwartiertje van het hotel. We werden in twee groepen gesplitst. Ik ging eerst met de snowmobiel en daarna met de hondenslee. Twee mensen konden op een snowmobiel en ik was samen met Christine. Ik was de eerste die reedt. Het was redelijk makkelijk te besturen en het was supervet! Na een tijdje switchden we en kon ik achterop bij Christine en foto's en filmpjes maken. Ergens midden op de route wachten we op de sledenhondengroep en kregen we thee met koek. Na een fotosessie ging iedereen weer zijn eigen weg. Wij gingen nu met de sledehonden. Ik zat samen met Agi, Mari en Ismael (uit Marokko) op de voorste slee en ik zat ook nog eens vooraan, dus ik kon mooie foto's en fimpjes maken. Het was prachtig! Na terugkomst op de boerderij konden we weer onze warme pak en laarzen uitdoen en werden we weer teruggebracht naar de hostel. In de avond gingen ik, Chrissie, Ken en Chris nog een beetje lopen door Kiruna en hoopten we ook het Noorderlicht te zien. Helaas hadden we geen geluk die avond, maar we hadden wel mooie foto's gemaakt van ijssculpturen.

DAG 3 (30-03)
Opstaan, ontbijten, kamer netjes achterlaten, wachten op schoonmaak-check en dan op naar de bus die ons naar het ijshotel (Ice hotel Jukkasjärvi) bracht. Eerst vertelde iemand wat over de icehotel en daarna mochten we zelf het hotel verkennen. Ze hadden een icebar, church, ice rooms, snow rooms en art rooms. Ik, Chrissie en Fernando (Spanje) gingen samen alle art rooms langs en sommige ice en snow rooms (deze zijn bijna allemaal hetzelfde). De art rooms hadden thema's als: retro drive, dimensional journey, between worlds, bubble suite, midwinternatt...Na het bezoek en de bezoek aan de souvenirshop (ik heb postkaart gekocht) gingen we terug naar Kiruna voor lunch. Na de lunch gingen we op weg naar Abisko, onze volgende accomodatie is daar. Onderweg stopten bij een dorp om een sami man te ontmoeten en zijn rendieren. Hij vertelde heel veel interessante dingen. We mochten de rendieren voederen, rendiervlees en rendiersoep proberen en ons opwarmen in een samihut. Vantevoren werd ons verteld door Thomas, dat je moest oppassen voor je ogen als je bij een voorovergebogen rendier staat. Toen ik er bij stond snapte ik wat hij bedoelde. Ik had ook niet verwacht dat hij zo klein was. Nu heb ik elanden en de welbekende rendieren van de kerstman gezien! Na het bezoek reden we verder naar Abisko. Voor aankomst bij de hostel konden we nog wat eten inslaan. Er gebeurden twee dingen daar. Ten eerste was het aan sneeuwen (en ook de zon scheen nog een beetje) toen we terug de bus in gingen en we waren bijna Ismael vergeten. Hij was de laatste die uit de supermarkt kwam. Gellukig kwamen we allemaal heelhuids aan bij de hostel. Hier zouden we twee nachten verblijven. Ik zat in de kamer met nogmaals Christine, maar dit keer vergezelde Mounir (Frankrijk) ons. De laatste activeit van die dag was de sauna. De eerste groep ging eerst en de tweede groep mensen gingen rond 8 uur. Ik was in de eerste groep. We moesten ongeveer 5-10 minuten lopen naar de rand van het meer (Tornaträsk) waar de sauna stond. Allereerst ging iedereen naar het ijsgat van halve meter diep met ijskoud water van het meer kijken en vervolgens ging iedereen omkleden om dan de sauna in te gaan (was 1 saunahut, dus meiden en jongens samen). Iedereen had de moed om in het ijsgat (waar Thomas bijstond om te zorgen dat er niks gebeurde en ook om foto's te maken en mensen uit het gat te helpen) te springen en elke keer was het natuurlijk stoerdoenerij. Ik was na een tijdje de enigste die niet geweest was en sommige waren al twee keer in geweest, dus ik had ook even moed verzameld en samen met Fernando en Gunay (Turkije) renden we naar het ijsgat (gewapend met mijn camera). Op zich viel het allemaal wel mee. Je moet niet nadenken, maar gewoon doen. Maar toen ik eruit wilde en mijn camera zo snel mogelijk terugwilde, wilde Gunay nog een foto van zichzelf. Ik dacht van 'Ja dag, ik ga weer snel terug naar de sauna. Ik krijg mijn camera vast weer terug.'. Weer terug in de sauna en mijn camera weer in mijn handen was ik blij dat ik het gedaan had. Echt super! Op het laatst had ik zelfs nog even in de sneeuw gerold (iets wat ik ook al zolang wilde doen). Geslaagde avond dus!!

DAG 4 (31-03)
Noorwegen!! Trein vertrok later dan gepland, maar na een mooie treinreis van meer dan anderhalf uur zette ik eindelijk voet op het mooie Noorwegen (Narvik)! Bij aankomst liepen we met zijn allen richting centrum. Hierbij gebeurden een aantal dingen. Ik liep samen met anderen een beetje achteraan en Agi, Chris en Mari besloten om naar de andere kant te gaan en niet naar de saaie centrum. Ik dacht 'Ik wil ook de bergen en het mooie uiticht over het meer zien', dus was ik met hun geweest. Ik had alleen mijn eigen camera niet mee, omdat ik de mijne even liet vasthouden (toen we nog richting centrum liepen) door Fernando, omdat ik even met de camera van Chris speelde. Verder had Chrissie al mijn andere spullen (paspoort, ticket, enz.). Toch heb ik het allemaal gered, want ik had in feite alleen mijn camera nodig om mooie foto's te maken, maar Agi, Chris en Mari hadden ook camera's. Het was ook een mooie wandeling, dus was ik toch blij dat ik met hun mee was geweest. Alles was ook goed gekomen. Dagje Narvik was dus superb!
En als kers op de taart waren we met zijn allen naar het meer geweest om (hopelijk) het noordelicht te zien. En wat blijkt, na een uurtje wachten liet Thomas weten dat we naar een zwakke noorderlicht aan het kijken waren! En even later werd het zelfs sterker en kreeg het de welbekende groene kleur. Mijn camera is niet goed genoeg om dit mooie spektakel te fotografen, maar gelukkig waren er anderen met een betere camera. Na het even aanschouwd te hebben en toen het weer wat zwakker werd, besloten ik, Mari, Agi en Chrissie om terug te gaan. Ik was op dat moment zo bevroren. Owja, we hadden zelfs ook nog vallende sterren gezien. Een betere afsluiter van de reis kon haast niet! Later hoorde ik ook nog van de anderen dat ze in de sauna waren gaan zitten en dat het noorderlicht nog lang te zien was. Vond het jammer dat ik ook niet langer was gebleven, maar ja ik wist niet dat ze in de sauna zouden gaan zitten en ik had het toen zo koud. Ik had ook de noorderlicht gezien, dus ik was tevreden!

DAG 5 (01-04)
De trein naar Kiruna/Boden had een vertraging van bijna 2 uur hier! Dit betekende dat we in Boden gelijk konden overstappen en daar geen twee uur hoefden te wachten en dat ik nog een mooie boek over Zweden in de visitorcentre heb kunnen kopen. Ook kwam Thomas nog zeggen dat 6 van de 8 kamers niet schoon waren. Onze kamer was de wasbak en spiegel niet schoon. Op zich was het dus niet zo heel erg geweest dat de trein 2 uur te laat was. Verder had een meisje op de trein naar Boden overgegeven. Niet zo fijn voor ons en het meisje. De treinreis ging verder goed en had iets beter geslapen dan op de heenreis.

DAG 6 (02-04)
Rond half 1 weer terug in Halmstad!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Halmstad

Naomi

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 36170

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 04 Juli 2015

Internship in Samoa

11 Januari 2011 - 04 Juni 2011

Studie in Zweden

Landen bezocht: