Stockholm & Gävle - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu Stockholm & Gävle - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu

Stockholm & Gävle

Door: naomilevels

Blijf op de hoogte en volg Naomi

22 April 2011 | Zweden, Halmstad

Hej,

Het is rond de tijd van Pasen en voor ons internationale studenten betekent het dat we vakantie hebben. Ikzelf heb nu 2 weken geen les. Ik gebruik deze tijd om weer eens ergens naartoe te gaan. Ik ben net terug van 6 dagen Gävle en Stockholm. De rede dat ik naar Gävle (eigenlijk is het Valbo, maar dat ligt tegen de grote stad aan) ging is omdat ik daar mensen kende van de vorige keren dat ik in Zweden ben geweest. Heel vriendelijke mensen!
De eerste dag in Gävle (17 april. 16 april was reisdag) was het gelijk volop lente, maar ik was ook volop verkouden. Het was al een paar dagen ervoor begonnen, maar op die dag was het het ergst. Die dag moest Eva werken en Roland liep met mij mee naar he koopcentrum. Daar heb ik een beetje rondgelopen en voor etenstijd was ik weer terug. Ik heb die dag feitelijk alleen maar heerlijk in het zonnetje gezeten. Ik was toch te verkouden om ergens naartoe te gaan. De volgende dag ging het gelukkig beter met mijn verkoudheid en we zijn toen naar Gävle gegaan. Fredrik, hun zoon heeft ons een beetje rondgeleid in de Hogeschool van Gävle tijdens zijn pauze en we hebben fika (Zweden zijn dol op het houden van een fika. Het is een kleine pauze met drinken en iets kleins erbij) gehouden. Daarna zijn we de stad ingegaan en door het park Boulogneskogen (En ja, in Parijs heb je de Bois de Boulogne) gelopen.
De dag erna (19 april) ging ik op aanraden van Eva en Roland met de bus (en niet met de trein) naar Stockholm. Die dag heb ik gewoon wat rondgelopen en Stockholm bewonderd. Ik ben eerst langs de Strandvägen (Strandweg) gelopen met zijn mooie boten. Vandaar ben ik even op het eiland van Djurgården geweest. De terugweg ben ik langs de Hamngatan (Hamstraat) geweest en heb ik fish en chips gegeten op de Kungsträdgården (Koningstuin, maar was meer een groot vierkant plein).
Ik sliep trouwens in het Colonial Hotel. Het heeft twee sterren en is 10 minuutjes lopen van het station. Op de avond van die dag ben ik nog naar de film 'I am number four' geweest. Met studentenkorting is het 60 kr = 7 euro(en anders moet je de volle 100 kr = 11 euro betalen).
De volgende morgen ging ik naar het Stadshuset (stadshuis, hier wordt elk jaar op 10 december het nobelfeest gehouden. Het uitdelen van de nobelprijzen vindt ergens anders plaats) en heb daar een interessante rondleiding gehad. Hierna was ik getuige van de wisseling van de wacht bij het Kungsslottet (Koninklijk Paleis). Hierop volgde een bezoek aan het Dansmuseet (Dansmuseum). Na het zien van mooie kostuums, balletschoenen en foto's ben ik teruggegaan naar het eiland Gamla Stan (Oude Stad) om daar rond te struinen, in de Storkyrkan (Grote kerk) te gaan waar de Zweedse kroonprinses Victoria en Daniel Westling vorige zomer getrouwd zijn en verder heb ik het Nobel Museet (Nobel museum) bezocht. In de avond heb ik gewokt in een restaurant dat dicht bij het Centraal Station ligt.
De laatste dag zag ik heel Stockholm vanuit de Kaknästornet (Kaknäs toren), een tv-toren van 150 meter (30 verdiepingen) hoog. De toren ligt te ver om er naar toe te lopen, maar gelukkig heb ik buskaartjes van Eva gekregen en ik kon die nu goed gebruiken. Busritje koste me dus niks. Met de bus terug ben ik weer naar het mooie groene eiland 'Djurgården' geweest en heb ik de Nordiska Museet (Noordse Museum met Zweedse dingen en tradities) en Skansen (Open lucht museum met huizen van vroeger, dieren van Scandinavie en mensen verkleed zoals vroeger) bezocht. Mijn trein vertrok pas om half 6 en had daarvoor nog wat op het station gegeten. Ik kon gelukkig ook mijn zware weekendtas nog in het hotel laten.

Dus samengevat:
Stockholm was great and enjoyed the friendly people in Valbo!

xx Naomi

  • 23 April 2011 - 06:23

    Carla Levels:

    Hoi Naomi,

    Geniet iedere keer weer van jouw mooie foto's van Zweden. Wauh echt een belevenis hoor ! Hier staat alles volop in bloei en het is lekker warm.
    Fijne paasdagen en tot ziens !
    xxx Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Halmstad

Naomi

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 36174

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 04 Juli 2015

Internship in Samoa

11 Januari 2011 - 04 Juni 2011

Studie in Zweden

Landen bezocht: