Brand!? - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu Brand!? - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Naomi Levels - WaarBenJij.nu

Brand!?

Door: naomilevels

Blijf op de hoogte en volg Naomi

29 Januari 2011 | Zweden, Halmstad

hej hej!

Hier weer een verslagje uit Zweden. Allereerst zal ik de titel uitleggen. Gisteravond (vrijdag) hadden ik en Amber samen gekookt en daarna gingen we de film 'Cool Runnings' gekeken. Ergens midden in de film ging het brandalarm af. Wij schrokken ons rot en gingen in de gangen kijken of we ergens rook of brand zagen. In de keuken aan het einde van de gang zaten een paar Oostenrijkse en Duitse meiden. Zij waren ook aan het kijken van 'wat gebeurt er nou weer allemaal?'. Maar goed, wij hadden voor de zekerheid onze jas gepakt en naar beneden gelopen. Daar was gelukkig al de brandweer aanwezig. Zij hadden via een paneel de brandalarm uitgezet, thank god (geluid is heel irritant). Ik en Amber gingen toen weer verder de film kijken. Ik weet nog steeds niet waarom de brandalarm afgegaan was. Je weet ook niet waar het vandaan gekomen is, want elke brandalarm gaat dan natuurlijk af. Bijna aan het einde van de film ging de alarm weer af! Dit keer was het maar een aantal piepjes en toen was het voorbij. Mijn Finse buurvrouw (Sara) kwam nog even vragen of het in onze kamer ook afgegaan was en we zeiden ja. Daarna was het de hele avond en nacht rustig geweest. Dit was dus het meest spannends wat we meegemaakt hebben tot nu toe hier in Zweden :P. Ik ben al een beetje gekonditioneerd dat ik na het douchen de deur van de badkamer dichtdoe (thuis in Oostburg is ie al een paar keer hierdoor afgegaan) en de afzuigkap van de keuken aanzet (op mijn kamer in Eindhoven is dit al eens gebeurd).
En dan nu ander nieuws: woensdag was de eerste echte les! Het eerste vak dat we hebben van Sport Science (programma die ik hier volg) is 'Children and Youth development through sport' (Barns och ungdomars utveckling genom idrott). Om het vak te halen moet je iedere les (dat zijn er maar in totaal vijf. 1 x in de twee weken.) aanwezig zijn en voor iedere les in een groep een paper schrijven en die dan in de les presenteren. We hadden de woensdag alleen een introductieles gehad. Hansi Hinic, de docent, legde uit wat er in elk paper moet staan en waar je op moet letten tijdens de lessen. Wat ook leuk is aan dit vak is dat de helft van de klas Zweedse studenten zijn. Ik zit nu in een groepje met een Zweedse jongen, een Zweeds meisje en Mariana. We moeten allemaal nu gaan schrijven over sport en kinderen in verschillende landen en er ook een vergelijking mee maken. Hoe interessanter kan het voor mij zijn!! Landen (reizen), sport, kinderen!!!! Ik heb er zin in.
Dan wil ik het verder over het leven hier in Zweden hebben. Een aantal nadelen is dat het op sommige plekken op de weg erg glad is. Je moet heel de tijd oppassen waar je gaat. Ook is het hier natuurlijk koud! Maar ik moet maar zo denken: Het wordt warmer en lichter over een maandje. Verder is het hier wel redelijk goed om te fietsen. Je fietst wel samen op een pad met voetgangers en je moet dan gewoon ff bellen. Alleen mijn bel is niet echt hoorbaar en draait niet goed. Hier in Zweden is alcohol duur, maar dat belet de Zweden niet om niet te gaan drinken. Wat ik ook al de vorige keer heb gemerkt toen ik in Zweden was, kunnen ze wel aardig dronken worden. Normaal zijn ze verlegen en ook heel vriendelijk (pluspunt voor de Zweden!), maar wat alcohol in hun lichaam kunnen ze wel lekker losgaan zeg. Maar nu de goede kanten van Zweden: Wat een prachtig land is Zweden! Zowel 's Winters als in de Zomer. Om een beeld te krijgen kun je het op mijn foto's zien. Verder is het Zweeds een gemakkelijke taal om te leren. Als je bijvoorbeeld aan het winkelen, boodschappen aan het doen bent of gewoon onderweg en je leest iets, dan kan je al aardig raden wat er staat. Enkele voorbeelden: sjukhus, sojasås, mjölk, begrävningsplats, stranden, ... Niet zo moeilijk, toch? Owja, nog even de uitspraak. De Zweedse alfabet heeft na de Z, nog de å, ä en ö. Deze moet je uitspreken als oah, èh en eu. De laatste twee zijn net als in het Duits.
Zo, nu heb ik weer genoeg geschreven voor vandaag. Tot de volgende keer en vergeet vooral niet een of meerdere reacties te plaatsen! Als je nog opmerkingen of vragen heb, geef of stel ze gerust ;).

Hej då!

  • 13 Februari 2011 - 09:37

    Daniëlle:

    heej Naomi,

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt en doet. Van klasgenootjes van mij krijg ik iedere keer een mailtje wanneer ze weer iets hebben geschreven, maar van jou kreeg ik dat niet, dus ik ben nu op mijn gemakje nog eens alle reisverslagen aan het lezen. EN ik heb m'n email even geregistreerd, dan kan ik je nog beter volgen ;). Zo te lezen vermaak je je prima daar in Zweden. Wat leuk dat je ook nog andere cursussen ernaast kan doen, zo leer je Zweden nog beter kennen. Ik lag net wel helemaal dubbel toen je hierboven ging uitleggen hoe de uitspraak van het Zweedse alfabet in elkaar steekt. Typisch jou, maar wel leerzaam. Het duurde dus ook niet lang voor niet alleen ik maar ook Eline (die op de bank een boek zat te lezen) in een deuk ligt van het lachen. Want ja die uitspraak moest ik natuurlijk wel even hardop oefenen :p... Nou goed genoeg gekletst, ik laat weer eens snel iets van me horen!
    -xXx-

  • 15 Februari 2011 - 08:44

    Naomi:

    hej Danielle, zit je een beetje het Zweedse alfabet uit te lachen :P? Maar het is waar wat je zegt: Velen vinden het moeilijk om woorden uit te spreken. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Halmstad

Naomi

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 36162

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 04 Juli 2015

Internship in Samoa

11 Januari 2011 - 04 Juni 2011

Studie in Zweden

Landen bezocht: